please click here

10 June 2015

Didikan Melalui Tauladan

A very very good morning with new spirit..


this is my last day as jurutera mekanikal at UMK.

ok kita tinggal yang tu dulu. sebenar masih ada perasaan sedih and missing-missing kat semuaaaaa staf umk especially staf PPIP. waaaaaaaaaaaaaaa.. 2-3 hari ni asyik dok mimpi balik ke PPIP balik je.apakah petanda itu? 

nanti aku ceritakan pasal debaran hari-hari dan saat meninggalkan kerja dan tepat 7 Jun 2015 aku melapor diri di rumah En Hubby sebagai Work At Home Mom. En Hubby, how are you today? hehe

ENTRY ini nak cerita pasal Sumaiyah lagi...
Adeiii..Sumaiyah lagi!



Yes..ni hadiah untuk aku kot sejak balik sini sumaiyah secara automatik dah pandai ke bilik air untuk buang air sendiri. macam tau-tau je mak awak ni dah tak de gaji lepas ni kan?
so setakat hari ni berkeping-keping pampers dapat di jimatkan and i hope lepas ni tak perlu dah beli pampers saiz XL lagi kat tesco. congratzzz my dear..


Nak tau macam mana aku train Sumaiyah dalam masa hanya 2-3 hari.
semuanya pembelajaran melalui tauladan.

Al-kisahnya...
Perjalanan kami dari Kelantan ke Nilai as usual tak sah kalau tak melebihi 8jam. Kalau dulu selepas kawin and belum ada anak, aku and Mr hubby dah boleh bajet 8jam dah boleh sampai Kelantan-Nogori atau Nogori-Kelantan. tapi bila dah ada anak ni, boleh mencecah 10jam or more than that.huhu

Biasa lah, nak makan, sembahyang, mandi anak, tukar pampers anak, Mr Hubby nak tidur and so on benda yang diluar jangka (beraaakkk )

So last time aku singgah la kat masjid jamek di mukim dalam negeri Pahang. Orang nye masyaAllah sangat la ramai. Kebetulan pulak cuti sekolah. So memang boleh expect la toilet fully booking. 
Masjid Jamek ni memang kiteorang akan singgah sebab sangat luas, selesa dan sesuai untuk berehat. Kira tempat favourite persinggahan kiteorang la.

So aku tinggalkan Mr Hubby and sofiyah kat corridor masjid. Suruh diorang makan dulu, sementara aku bawak Sumaiyah mandi, tukar pampers dan terus solat.

Tapi nasib tak menyebelahi kiteorang this time. Mungkin sebab user yang terlalu ramai, kebersihan pon down la kan? Of course dah bukan jadi tandas masjid,..tahap tandas awam dah ni.

tempat shower room pon dah tak jadi shower room lagi dah. So aku bersabar je dalam barisan. Tengok muka Sumaiyah dah ala-ala loya nak muntah. Siap terkup muka dia kat seluar aku lagi. Kahkahkah. Baru dia tau macam mana aku basuh kencing and berak dia selama ni.hehhe

"ummi busuukkkk, kakak tak tahan dah ni"
" Ummi jom la keluar, busuk"
"ummii bau apa busuk sangat ni"

Nak tunggu turn bukan main lama. tapi ni la ayat yang keluar dari mulut Sumaiyah. After that, aku pon cakap kat Sumaiyah. Pasni kakak jangan kencing dalam pampers lagi tau. Nanti bau macam kat toilet masjid tu. Busuk kaan ?? sebab orang kencing dalam pampers macam tu la busuk dia. pasni kena kencing dalam bilik air. Actually tak de kaitan pon orang ramai kencing dalam pamppers, Tapi aku just nak release kan dia bau dan kebersihan.

So bila dah sampai rumah Nilai ni. Banyak kali kena tegaskan!
"Jangan kencing atas lantai rumah kita,  nanti rumah kita busuk. Tak comel dah rumah kita tau kakak"
Ulang.. ulang and ulang banyakkkk kali.
So far Sumaiyah dah pandai, Bila rasa nak shuuu je dia akan cepat-cepat gi toilet. 
Untuk lebih jaga kebersihan dan penjimatan aku suruh dia bukak baju dan seluar, Kalau tidak, kompom baju akan basah. 

Siang dah settle. Malam je aku kena fikir macam mana nak ajar tidur tanpa pampers. 
Bila jadi suri rumah ni seronok juga sebab boleh educate anak sendiri.


Ok.. nak pergi tolong Mr hubby buat lempeng untuk puteri-puteri kesayangan. Byeeee...



2 comments:

Lily said...

Salam yaya!..nice sharing..n nnt lily nk blh apply kat akif cara nihh..akif klu masuk toilet mesti kaki terjungkit..huhuhu..take care!

rohaya tupperware said...

wsalam lily..mesti2 kene try kat akif.sejak balik dari klate org dah jimat banyak dah pampers sumaiyah.dari 6/7keping sehari skarang 1keping je taw.tu pon mlm sbln tido.yg lain beres.take care u too lily!miss u also

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL MENARIK