please click here

27 April 2015

Faktor kuantiti susu ibu berubah-ubah


Sebenarnya aku termasuk dalam golongan ibu-ibu delima sekarang ni. 
Seminggu dua ni, kuantiti susu makin sikit pula aku perasan. 
Nak kata period? Stress? atau sebab Sofiyah dah besar?
Tak mungkin la. Apapun aku nekad selagi ada titisan air susu, akan ku berikan pada Sofiyah. hehe =]

Jadi aku pon search la sebab-sebab yang mempengaruhi susu ibu. Mana la tau ada faktor yang mungkin terjadi dekat aku or maybe aku boleh atasi faktor semua tu to increase my EBM (Express Breast Milk) ni kan. So search punya search, aku pon senarai kan apa info yang aku dapat sekadar untuk share dengan korang semua dan untuk rujukan untuk aku esok-esok after my 3, 4, 5 and so on children. Banyaknya???
Memang banyak pon. Selagi ada rezeki Allah, aku terima je. Ni semua saham aku untuk doakan aku lepas aku tak de nanti. Amin.

Emosi
Emosi ni akan pengaruh kuantiti susu kita. Sebab apa? daripada emosi akan mempengaruhi hormon-hormon penyusuan. Faktanya: refleks akan control perintah yang dikirimkan oleh hipotamalus ke kelenjar otak. Bila perintah tu diterima, secara automatik pengaliran susu akan aktif dan dihantar ke bahagian payudara puan-puan. Macam doktor la pulak? dulu nak jadi doktor tak leh sebab result teruk kot!
Jadi bila kita rasa tenang dan rilek, lebih banyak signal-signal diterima oleh otak untuk hasilkan susu yang banyak. tapi memang perasaan sangat masa aku kerja kat tempat lama dulu, asal tengok video anak kat hp je, mula menderas susu turun. Syok pulak rasanya. 

Stress
Ni lebih kurang ada kaitan dengan emosi tadi la kan. Bila stress emosi pon jadi tidak stabil. Bila stress confirm la disebabkan penat dan tidak cukup rehat. Sebab tu bila ibu yang bekerjaya ni digalakan letak gambar anak depan meja tempat korang bekerja tu. Jadi inspirasi dan bersedia bila-bila masa je untuk pumping masa dok tengah kerja. Konfem dapat susu banyak. Biasa aku amalkan dengar suara anak, tengah-tengah pum tu rajin pulak dok call anak kat rumah. Bila baby dok sebut 'ummi' 'ummi' tu laju je macam dia nak susu kat kita. =]



Pengambilan ubat
Biasanya masa diawal kelahiran kita diajar makan jamu-jamu kan? dan biasa bila nurse datang nak cek baby kat rumah dia akan tanya jamu apa yang kita makan. Ada juga ubat-ubat yang mengandungi bahan yang boleh mengurangkan kuantiti susu.
Dan secara kebetulan hari tu aku penah sakit perut  disebabkan food poisining. Bila aku tanya doktor, ubat ni effect tak kat saya sebab saya sedang menyusu anak? But he said "No, its good for your milk buster" tapi aku tak ingat dah apa nama ubat tu. Dan doktor tu kata lagi, biasanya kalau mommy yang ada masalah kurang susu memang doktor suggest untuk telan ubat tu.

Kekerapan menyusu/ pum
Yang ni rasanya tak de kaitan dengan aku kot. Sebab on weekdays aku akan pum pukul 6.45pagi sebelum ke office, 10.30 pagi and 3.30 petang. so jadual tu memang tak de masalah. Fix setiap hari yer. And kalau weekend lepas subuh lagi akan mengimpit kat Sofiyah sampai dia tolak breast aku (tanda dah kenyang). Lately ni, lepas je dia kena demam campak, Sofiyah akan datang tanpa segan silu dan menyelak baju ibunya pada bila-bila masa. SO kene aware lah.
Kadang-kadang masa orang datang pon dia buat perangai manja macam tu. 
Tapi good la bagi aku sebab kalau nak bandingkan sebelum demam campak dia hanya nak menyusu time nak tidur je. Kalau tengah celik elok-elok ni, jangan di harap. Kecuali kalau kene 2-3 das dengan Sumaiyah dan uweekk..uwek.. baru pandai nak melekap. =]

Kuantiti air
Yang ni pon not a problem. Sebab nya diwaktu pejabat atau kat rumah. Memang aku ni kuat minum air kosong. kalau setakat air mineral botol kecil tu, tengah-tengah meeting tu boleh habis 1botol setengah kot. dan kat rumah mertua sekarang ni memang diorang akan masak air bukan guna cerek lagi tapi guna periuk orang dok buat gulai tu. Please imagine. hehe. sian mak dan bapak mertua aku. 
dah la cucu kuat menyusu. Menantu pula, kuat minum air. Anyway mereka the best father and mother in law.
Rasanya tak terbalas kot jasa diorang sejak aku MEMBESAR dengan anak-anak kat sini. 
But a fact is true. Dalam kandungan susu ibu tu 80% adalah air. Sebab tu kita kena minum air jugak-jugak tau. Tinggal lagi kepekatan tu berbeza bergantung pada makanan. Jap lagi kita sambung bab makanan k.


Kesihatan
yang ni of course la kan. bila kita demam confirm-confirm dah  urat-urat saraf yang berlengkar dalam badan ni akan menghantar info kat otak kita bahawasanya kita ni tak sihat. Jadi akan effect sikit sebanyak kuantii susu.
Yang ni pon rasa tak de kaitan dengan aku buat masa ni. 
Dari segi medical nya aku pon tak reti nak explain tapi logik je kan. kesihatan ni akan pengaruh otak kita untuk buat apa saja. So mommy-mommy kena jaga kesihatan tu.

Pemakanan
Before that nak cita yang aku selalu marah-marah Mr Hubby bila tengok dia tengah syok makan laju-laju sorang-sorang, tak toleh belakang. "abang oii, b ni dah la nak susu Sofiyah. Ni dah la nak suap anak lagi, nak pegang anak lagi. jap l agi nak susu lagi. Apa kata abang bagi b chance makan dulu. Abang suap anak boleh tak?" yang ni memang selalu aku cakap kat Mr Hubby aku especially kalau makan kat kedai-kedai. 
Mujur Mr Hubby ni sangat cool! Padahal aku pon nak melantak macam dia jugak. Yang lain tu reason yang 
masuk akal la jugak sebenarnya kan.
Tapi apa saja yang melibatkan anak, memang Mr Hubby akan mengalah dengan aku. i'm the BIG BOSS!
So lepas aku dah makan dan anak dah kenyang aku akan bagi susu terus kat anak sambil tunggu Mr Hubby makan pula. So kaitannya, ibu-ibu kena jaga la makan. Jangan nak jaga badan je.
Ni biasa aku dengar pada orang-orang baru pas bersalin. Konon nak jaga badan. Oiii makcik! 
tak baik tau. Kau nak jaga badan, anak kau tak terjaga. Tapi betul la. Allah buat semua tu molek dah.
Bila kita menyusu, secara automatik badan boleh kurus. walau pon ko makan banyak bedahhh..
Lastly pasal makanan ni, kena la makan banyak zat-zat yang berkhasiat. Bijirin, sayur, buah. Itu yang penting sebab semuuuaaaaaa tuuu akan mempengaruhi perkembangan anak-anak kita.

Period
Yang memang delima la. Cuma aku lupa nak tanda bila aku last period baru ni.
Ikut pengalaman masa zaman Sumaiyah dulu pon, bila time period je memang susu akan turun. Selalunya kuantiti tu akan turun bila 2-3 hari sebelum dan 3-4 hari period. After that dia akan kembali ok seperti biasa.
.
.
.
Pregnant??
Huhu.. no komen =P
Sabar-sabar. tak kan kot..
Tapi memang masa mengandung susu akan berkurangan disebabkan hormon yang berubah 
semasa mengandung tu. Pengalaman aku dulu, tak la drastik sangat. Cuma lama-lama semakin kurang tu atas kesalahan aku gak. yelah, time pregnant memang letih dan tak sempat nak kesah kot kat Sumaiyah time tu. Last-last masa mengandung 4 bulan tu terus tak susukan my 1st little princess dah. 
Apapun, nasihat doktor. kalau kita masih nak teruskan, adalah digalakkan tapi ikut kemampuan.
Menyusu time pregnant tak kan ada side effect apa-apa pada kita. In fact baby dalam perut pon. Cuma selalunya mommy akan letih. Itu yang aku dengar di doktor yang aku jumpa masa tu. Tapi tabik spring la kat doktor sebab dia sangat menyokong menyusuan susu ibu. 
siap terkejut lagi, aku and hubby dok PJJ tapi semangat aku untuk menyusukan anak sangat kuat.
Doktor kata biasanya orang yang paling penting dalam sokongan untuk mommy menyusu adalah husben sendiri. Alhamdulillah..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL MENARIK