please click here

22 January 2018

MACAM MANE NAK MENJUAL TUPPERWARE RM10,000 SEBULAN?

==========================================
PERSONAL BRANDING + KEYAKINAN CUSTOMER
==========================================

Alamak tajuk formal sgt la..mcm bosan je kan.
meh bace dan tau dlu apa yg aya nk cite

brg yg wajib+mesti aya bg pd customer

ni cerita 2bulan lps aya seryes join ahli + buat bisnes tupperware.masa start buat bisnes...sambil2 menjual aya selalu fikir persaingan (mmg duduk x senang..iri ati woooo org lain dapat order, aya nak dapat 1customer seminggu pon susah)

 masa tu aya cube explore mcm mane nk buat utk tarik customer beli dgn aya berkali2..
bukan berkali2 maksudnya mmg regular cust yg tak kan cari penjual lain dah klu nk beli tupperware
: so masa tu kebetulan bising pasal bisnes yg perlu mendaftar..jadi aya fikir better daftar kan bisnes aya ni..bile ada no pendaftaran perniagaan org confirm confident nk bli


ni cth sijil perniagaan yang aya daftar secara rasmi dengan SSM

lepas aya dah buat sijil sume..so pegi kedai cetak..terus buat 2 in 1
1. cop syarikat
2. buat bisnes kad

yg resit kat atas  ni camne buat???
aya tak buat tp dapat free je..hehe. free sebab setiap kali recruit kita akan dapat kits beg kan? jadi aya akan amik 3keping resit (6keping termasuk helaian warna kuning)
so klu recruit 4org x seminggu= ada 6keping x4=24 helai resit
resit ni la aya guna bg kat customer termasuk la bisnes kad td.lps cust dah repeat` order: tak perlu dah bg 2bisnes kad (mesti kita igt customer yg repeat order kan)

Petang ni insya Allah ada silibus baru aya nk kongsi..
1. Mcm mane nk handle/conduct party tupperware
2. Mcm mane nk target jualan min rm10k sbln

Antara 2 tajuk mane yg kita nk share dlu ye?
Vote 1⃣ utk share tajuk no.1
Vote 2⃣ utk share tajuk no.2

ramai yang jawab no.2 so kita proceed tajuk no 2 ye..
bile ada masa nti kita cite tajuk no.1

ok 1st skali...nk sharing sale aya sejak dari awal buat tupperware nov 2015 sehingga dec 2017


Performance sale aya mengikut bulan
.

ok..klu tgk ada 3 kategori:
1. kategori sale kurang 10k/bln
2. kategori sale meletop 30k/bln
3. sale average 10k-29k/bln

sebenarnye ada 1 lagi kategori: kategori sale hujung tahun yg biasa director2 lain merudum teruk sbb kebanyakan customer x membeli tupperware disebabkan cuti sek (ramai nk prepare sek anak@ bercuti, blk kg). tp aya x masukkan sbb aya masih boleh control sale tersebut maintain 10k

ni belum masuk silibus kita ye..ni baru nk mukadimah je dlu..mcm mane story aya dlm bisnes

so far ramai yg tanye mcm mane aya boleh snts jadi top director, dan bukan semua director ikhlas nak cerita kat downline2 masing2 apatah lagi nk print sreen.. tp aya cube kongsi kan semuanya supaya masing2 ada semangat dan teruskan usaha.

tak salah utk kita sharing..x guna aya simpan sorang2 ibarat pokok tidak berbuah. klu kita tgk.kategori mane yg kita semua nak..kategori merah, biru, atau kuning.
dlm 3target yg aya dah share sblm ni 
1. target short term- naik 1star sblm 1 mac 2018
2. target sale raya
3. target naik stage utk jubilee-sebelum 1 ogos
sekarang kita boleh start buat plan dan manage sale brp yg kita nak setiap bulan

secara jujurnya...aya x penah rasa selesa bile ada DIQ under aya, xde istilah bulan ni ada DIQ jadi boleh goyang kaki skit, kalau ada DIQ tu dikira bonus utk aya.
tapi personal sale yg aya buat sndiri aya mmg target rm10K/sbln. 
mcm mane nk buat personal sale (tak termasuk DIQ) kene fikir secara kreatif, jgn mengeluh, JGN BG ALASAN PADA DIRI SNDR


1⃣ buat group lelong melalui whatsapp/telegram
group ni kita invite semua peminat2 tupperware/ahli keluarga/downline/kawan2 sek dan lain2

cara nak invite: 
1. boleh copy link bg kat ahli2 kita. minta diorg click automatik akan masuk dlm group
2. dapatkan no hp dari fb (sekiranya berminat nk join tpw lelong boleh click link kita)
3. buat contest (cth klu ada org ajak 30 org masuk dlm group-  kita akan bg hadiah)

contoh ayat promote  utk nak dapat kan customer utk join group whatsapp/telegeram kita



cth sorang downline berjaya add sehingga 3911 org dlm group

kebanyakan sale aya datang dr aktiviti ni. kita boleh create group whatsapp dan telegram..cust boleh join mane2 yg diorg nk. katakan kita ada 40org je dtg group. kemungkinan sehari ada 5org je yg beli, ada hari mgkn xde lgsg dapat order 

tp klu kita ramai org..dlm 100org mungkin 2 cust akan order..jd klu 3000org..mgkn die akan dapat 20 org shari yg berminat nk beli brg.\

lagi ramai org yg ada dlm group kita, lagi tggi % customer yg akan beli. jadi setiap hari ..kene ada org baru yg masuk ke group. kuasa membeli utk ahli baru sgt2 tggi. org lama ni dah byk beli tpw, diorg tgu offer yg best baru nk beli kan🧐

2⃣   aktiviti ke2: join group2 tupperware di FB

ni aktiviti yg aya selalu buat mula2 join tupperware dlu. sbb dlm group lelong whatsapp x brp ramai, jd setiap picck time aya akan update di group tuppweware (FB)

ni cth grou tupperware yg ada di FB. kita kene join dan mula promote. kdg2 promote berjam2 tp xde cust pon, jgn berhenti kat situ. BIG Y? SEBAB org baru nk kenal nama ROHAYA TUPPERWARE. makin kerap aya promote makin diorg kenal rohaya tupperware. tp hakikatnya xde org pon yg order. tp bile dah biasa. diorg pon jd familiar dgn nama tu

contoh group tupperware yang ada di facebook

PICK time tu apa?
Waktu anggaran rmai org

8 pg -org msuk keje layan fb dulu sebelum start keje
9 pg- waktu org breakfast (mkn smbil belek hp)
12.30 tengahari- org dh ready2 nk kuar lunch..sebelum kuar..layan dulu fb
4.30 petang- org dh ready nk blik rumah..layan dulu fb
weekend all the time boleh promote especially lepas subuh, org smyg pastu baring2 smbil2 tgk fb btul x?~

3⃣   boleh buat group kutu
group kutu ni terpulang kita nak buat brp org/brp lama

CTH: rm50 x 3org..
so kutu ni selama 3bulan. kita boleh pilih samada nk buat item regular (cth mcm ricesmart sentiasa ada setiap masa)
atau nk pilih brg2 yg sedang promote atau yg ready stock dgn kita

knp aya suke buat kutu?
sebab kutu kita dah ada customer tetap. setiap bulan mesti ada customer yg pilih brg (byrn pon semua akan buat dlm masa yg sama). berbandng kita  x buat kutu..akan mengharap cust yg byr cash shj.

jadi lebih byk group kutu kita buat. lg byk customer yg confirm membeli dgn kita😍😍 YEZZAAA!!
 ckup dah ke 3tips ni? ke nak lagi?
 klu praktik 3cara ni pon aya rasa lebih rm10k kita boleh dapat..
aya yg kat umah ligat dgn anak kecik, urusan umah, memasak ..sekrg mmg average 2jam sehari je aya smpt promote. tp insyaALllah selagi kita ada usaha, doa dan semangat...Allah janji akan bg rezeki kat kita
nak tau tips ke4?

 4⃣   roadshow

roadshow ni aya penah buat beberapa kali masa awal2 buat bisnes. tp hasil die kurang + kene byk spend masa + byk kesabaran+ pandai berckp+ jiwa kene kental

roadshow bersama AED ida dan suami di NSK mall rawang. yess..kami ada pengalaman

ni 1st time masa nak jd 1star aya try buat roadshow. tp dukacita xde recruit, xde jual sebotol air pon. tp kami dapat pengalaman yg paling berharga, dapat skill nk berckp dgn cust. mujur la en zaiman sudi tumpangkan kami tidur kat umah die "selalu en zaiman kata kami satu2 director mereka yg penah tido kat umah mereka..hehe

tp kerana nk bljr kami pegi jugak


5⃣  carbot sale: buat santai2 je luang 2jam masa balik kg di UTM skudai. dapat 3recruit


 carboot sale pon kami penah buat. ni buat dlm sehari. kuar set up brg kol5-7ptg je. sbb ni pasar utk student2 utm. alhamdulillah dapat recruit. xpenat mmg enjoy. depan tu sebenarnya mak dan adik aya..berlakon2 jd customer sb kami nk tarik org ramai dtg ke booth kami..hahaha...berkat doa ibu..lepas diorg belakon..ramai serbu nk beli itu ini..nk join ahli pon ada
 tu utk personal sale kita, tp utk increase komisyen dan pangkat dlm tupperware kita mesti kene ada team yg kuat. kuat dari sale dan organisasi

mcm mane nk mulakan?❓❓


5⃣  home party atau simple party

start dgn party kat umah mak aya

ni masa sehari sebelum aya buat car boot sale..aya set up mini party sendiri
bayangkan x penah buat party, tp pengalaman pegi party kat bangi (1st time aya pegi) terus aya apply apa yg aya bljr dan tgk di kg. 
tanpa ada upline bantu, tp ilmu, tp pengalaman sndr..aya gagah kan jugak buat party (of course dgn semangat dan komen2 dari encik suami).. 

aya buat demo, suami lebih kepada plan tentatif program dan terangkan pasal bisnes tupperware. dah tentu la anak2 jd tukang pemerhati kat tepi tu. tp klu bukan sebab anak2..mgkn aya x smgt smp tahap mcm tu skali kot. bg aya, bisnes aya utk family aya😘😘

explain di party lebih faham, ada soalan terus tanya, kita boleh tgk body contact dan eye contact org yg datang.klu die beri 100% perhatian insyaAllah die mmg ada potensi dlm tupperware. tp klu kita tgk die main hp, asyik tgk pintu nk balik..mgkn die kurang berminat (jd fkus dan buat bsines contact selepas party)
tentang party ni sbnrnye aya nk terangkan detail. mcm mane n buat party, sapa yg perlu kita invite/ajak
apa yg nk kene prepare, apa yg nk kita demo dan lain2


 dan point terakhir utk hari ni
KITA MESTI ADA CERITA YG BEST DALAM TUPPERWARE

maksudnya kene ada good trcking record. samada kita dapat award dari HQ, naik ke pentas, dapat pencapaian yg best2 dlm tupperware semua tu adalah bonus utk kita menjual tupperware, recruit dan besarkan team kita sndr. 
org suke nk beli bile kita update mcm2 cerita yg best, kita tunjuk brg2 yg best kita dapat

tp utk ahli2 yg masih baru, belum ada benchmark dlm tupperware memadai klu:
1.  kita tunjuk gmbr kita berada di stokis "sy berada kat stokis ni, sapa nk order meh selit skali" 
2. amik gmbr dgn customer2 yg dah beli brg dgn kita
3. amik gmbr kita pegang brg tupperware
4. amik gmbr kita datang event2 tupperware
5, amik gmbr kita dgn kotak2 yg kita nk pos di pejabat pos
semuanya ni boleh kita jdkan testimoni utk yakinkan cust2 kita. bayangkan kita dok upload gmbr tupperware je. agar sukar org nk membeli . org fikir adakah kita ni dropship , trusted seller dan lain2..
all the best semua...aya doakan sedikit ilmu yg aya kongsi..mendatangkan byk manfaat utk semua org..
πŸ’ͺπŸ’ͺ #sugohaseyyo 
(do the best)

2 comments:

Anonymous said...

Tq sharing ilmu..

Cikgu Es said...

Terima kasih
Saya baru nak belajar pasal tupperware ni.
Alhamdulillah...rasa semangat selepas membaca kisah saudari.
Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARTIKEL MENARIK